Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γυναίκες του Πόντου-Ρεβέκα η Δασκάλα


 


Πολύ πριν  βρεθεί στην φωτιά του  Δυτικού Πόντου η Δασκάλα, η Ρεββέκα , ζούσε  σε μια ορεινή περιοχή 30 χιλιόμετρα  βορείως της Τιφλίδας.
  Η οικογένεια της  ήταν  μια ακόμη κλασσική οικογένεια  ποντίων  κτηνοτρόφων του Καυκάσου.
  Η προσπάθεια των τσάρων να εκσυγχρονίσουν την Ρωσία  μερικά  χρόνια πριν  ήταν αυτή που επέτρεψε  την είσοδο  αρκετών  ιδεών του διαφωτισμού  στην χώρα. Οι πόντιοι του Καυκάσου θα λεγε κανείς  πως απέκτησαν μια αγάπη  για την γνώση. Σε αρκετά  σπίτια κτηνοτρόφων και αγροτών έβλεπες  βιβλιοθήκες. Άνθρωποι που δεν τελειώσαν το σχολείο προσπαθούσαν στον ελεύθερο χρόνο τους να αποκτήσουν γνώσεις με τα  λίγα γράμματα που ήξεραν
   Γύρω από  το ποντιακό χωριό  υπήρχαν άλλα  χωριά με  γεωργιανό, Ινγκουσέτιο,Εβραϊκό  ,Αζέρικο ή  Αρμένικο πληθυσμό.




 Ο πατέρας της  Ρεβέκας συναναστρεφόταν με όλους  ειδικά στο μεγάλο παζάρι  στο κεφαλοχώρι όπου πουλούσε γαλακτοκομικά προϊόντα και κρέας. Δεν ήταν παράξενο για τον Καύκασο οι διάφορες φάρες της περιοχής εκτός από φασαρίες να αναπτύσσουν και φιλίες μεταξύ  τους. Άλλωστε μην ξεχνατε πως μιλάμε για τον Καύκασο, μια  περιοχή όπου το γλέντι, οι φασαρίες, η βεντέτα και οι φιλίες  είναι βαθιά  ριζωμένες  στην κουλτούρα  των λαών
   Μεγαλωμένη  σε ένα τέτοιο περιβάλλον η Ρεβέκα, με περιορισμούς όμως που έθετε η  θρησκεία και κάποιες  συντηρητικές παραδόσεις, μετέβη  στην Μόσχα για σπουδές. Ο πατέρας της  από  πολύ νωρίς κατάλαβε πως  η κόρη του  είχε  κλίση προς τα γράμματα και επέλεξε αντί να την παντρέψει απ τα 15 της να  την στείλει στην μεγάλη πόλη να σπουδάσει.
  "θέλω να γίνω δασκάλα, να μάθω γράμματα, να επιστρέψω στο χωριό και να διδάξω στα  παιδιά της περιοχής. είναι  κακό αυτό πατέρα"
  "τι θα πει ο κόσμος αν σε στείλω  μόνη στην μεγάλη πόλη; θα λεν  πως εγινε πουτάνα  και δεν θα βρίσκεις γαμπρό  μετά κόρη μου"
"θα γίνω όμως; πατέρα  εσύ με ξες καλύτερα απ όλους. το πιστεύεις πως θα γίνω;"
  ο γέρος γέλασε και ήπιε μια γουλιά απ το  ποτό του.
  "πατέρα;  θα καταδικάζουμε τα παιδιά μας στην αμορφωσιά  γιατί κάποια στερεότυπα μας θέλουν κλεισμένες στο σπίτι;"
  ο γέρος  της είχε  έτοιμη  απάντηση
"υπάρχουν και οι  άντρες κόρη μυ, ήδη 10 νέοι του χωριού μας σπουδάζουν δάσκαλοι στην Μόσχα και την Πετρούπολη"
   ο γέρος γνώριζε πως αν την έφερε αυτό το επιχείρημα θα την νικούσε...όμως επέλεξε  να μην το κάνει


 Η Ρεβέκα  μετέβη στην Μόσχα και  τον τρίτο  μήνα των σπουδών της  έγινε αυτό που στο χωριό θα λέγαν "πουτάνα"...ερωτεύτηκε και έκανε έρωτα  με έναν συμφοιτητή της Γεωργιανό
   Ο Βίκτωρ ήταν από ένα κοντινό χωριό  και πραγματικά αγάπησε την Ρεβέκα. Τηγν αγάπησε για την ομορφιά της αλλά ως  το "παλικάρι του χωριού του" , που ήταν πρώτος στο σπαθί και στον  χορό είχε γνωρίσει πολλές όμορφες. Την Ρεβέκα την αγάπησε περισσότερο για τομυαλό  της, για την σκέψη της.
  Συζητούσαν  βράδια ατελείωτα  για τη αδικία, την φτώχεια, για τον μόχθο του αγρότη και του κτηνοτρόφου, βλέπαν  την  καταπίεση του εργάτη  στην πόλη. Καναν  έρωτα και συζητούσαν μέχρι την μέρα που της αποκάλυψε πως  ήταν μέλος σε μια μυστική αναρχική οργάνωση. Της πρότεινε να  ενταχθεί σε  αυτήν.
  Έκανε καλά; Έκανε άσχημα; Ποιος μπορεί να πει;
Η οργάνωση είχε  στοχοποιήσει έναν κοζάκο στρατηγό που χε σφάξει πριν 7 μήνες ένα χωριό εξεγερμένων δουλοπάροικων  στην Ουκρανία. Τώρα ο Στρατηγός είχε πάρει προαγωγή και απολάμβανε  μια ζωή  μέσα στην χλιδή στην Μόσχα
 
Την ίδια στιγμή  τα χρέη πνίγαν  τον πατέρα της Ρεβέκας στο χωριό και  ο ομοεθνής του Σταρσινας(κάτι σαν νομάρχης της περιοχής) και  τοκογλύφος τον πίεζε να αποπληρώσει το χρέος του. Ο γέρος δεν είχε να πληρώσει.
   Η λογική της λήψης δανείων είναι αυτή ακριβώς που δεν  προσέχει αυτός που το λαμβάνει. Αφύ δεν έχεις να  πληρώσεις το ποσό που χρειάζεσαι, πως  είσαι σίγουρος πως θα βρεις  λεφτά να πληρώσεις το δάνειο και τους τόκους που χρειάζεσαι;
   Θα μου πείτε πως να το σκεφτείς αυτό όταν είσαι  στην ανάγκη; Εκεί πατάν  διαχρονικά όλοι οι τοκογλύφοι του κόσμου, απ την Σαγκάη και το Παρίσι, μέχρι το Βερολίνο και τα ορεινά  χωριά του  Καυκασιανού πόντου
  Ο  Σταρσινάς  ήξερε πως δεν θα πάρει πίσω τα λεφτά του, ήξερε  επίσης πως  δεν χανε αν έβαζε στο χέρι τα κοπάδια του  πατέρα της Ρεβέκας. Θα χτυπούσε άσχημα αν τα διεκδικούσε  ως τοκογλύφος. Έτσι πρότεινε  να παντρευτεί ο γιος του την κόρη  του.
  Σε μια στιγμή αδυναμίας  ο προοδευτικός ομολογουμένως  πατέρας της Ρεβέκας έδωσε τον λόγο και το χέρι του. Στον Καύκασο εκείνης την εποχής δεν μπορούσες να πάρεις αυτά τα δυο πίσω δίχως να ξεσπάσει  βεντέτα

   Το βράδυ που ο γέρος της έδινε τον λόγο του στον Σταρσινά  η  Ρεβέκα  μεταμφιεσμένη ως πόρνη πολυτελείας απ το Παρίσι παρέσερνε  σε ένα  σκοτεινό δρομάκι δίπλα στον ποταμό Μόσκβα τον  Κοζάκο στρατηγό. Την ώρα που ο πατέρας της έδινε το χέρι του  στον Σταρσινά , ο Βίκτορ και 3 συντρόφοι του καρφώναν  τα μαχαίρια τους στο σώμα του   Κοζάκου  στρατηγού παίρνοντας μ αυτό το  τρόπο εκδίκηση  για την σφαγή των αγνώστων ταξικών αδελφών τους σε κάποιο  μακρινό Ουκρανικό χωριό
   Τις επόμενες μέρες  η παντοδύναμη μυστική αστυνομία του Τσάρου  η Ωχράνα κατάφερε να εξαρθρώσει την ομάδα ου Βίκτωρ. Την τελευταία  στιγμή αυτός και η  Ρεβέκα  διέφυγαν απ την πόλη.
"θα πάμε στο χωριό μου, θα μας προστατέψει εκεί ο πατέρας μου." της έλεγε στο  τραίνο "δεν θα μας  βρουν εκεί , είναι αρκετά ψηλά. σχεδόν στην κορυφή του Καυκάσου"
   "ξέρω που είναι το χωριό σου. δίπλα είναι το δικό μου"
   Ο πατέρας του Βίκτωρ δεν είχε καμιά  σχέση με τις  προοδευτικές ιδέες  του  πατέρα της Ρεβέκα. Ήταν άνθρωπος των  εθίμων και των παραδόσεων. Ξέσπασε όταν έμαθε πως η αστυνομία  κυνηγούσε τον γιο του. Απ την άλλη ως είθισται  στον Καύκασο, κανείς στο  χωριό δεν μπορούσε να αρνηθεί να  δώσει προστασία σε κάποιον που την επικαλούνταν. Ο ικέτης , στον Καύκασο και σε όλη την Κεντρική Ασία , ακόμη και αν προέρχεται  απ΄τις τάξεις του  εχθρού είναι πολύ ιερή  υπόθεση για  να αγνοηθεί
 
 Το συμβούλιο του χωριού  το πρώτο πράμα που έπραξε ήταν να  παντρέψει το ζευγάρι.
   Γρήγορα  όμως  έμαθε ο Σταρσινάς τα καθέκαστα και η οργή του ξέσπασε πάνω στον πατέρα της  Ρεβέκα.  Ένα  πρωί  το χωριό κυκλώθηκε από  χωροφυλάκους  της τοπικής δύναμης  υπό τις διαταγές του Σταρσινά. Ο  Βίκτωρ και ο πατέρας του φτάσαν στην είσοδο του χωριού να διαπραγματευτούν προκειμένου να μην ξεσπάσει μακελιό εταξύ του ένοπλου γεωργιανού χωριού και  των χωροφυλάκων.
  Ο Σταρσινάς τους ξεκαθάρισε πως δεν υπήρχε  χώρος για διαπραγματεύσεις. Για να γίνει πιο σαφής  καθώς τους μιλούσε πάνω απ το άλογο του έπιασε  ένα σακί και το πέταξε στα πόδια  τους. Ο Βίκτωρ έσκυψε και το άνοιξε. Μέσα  ήταν το κεφάλι του πεθερού του.
   Ως το βράδυ στο χωριό φτασαν  ενισχύσεις κοζάκων. Η διορία του Σταρσινά ήταν να παραδώσει ως το ξημέρωμα το χωριό τους   δυο νιόπαντρους
  Ο πατέρας του Βίκτωρ κάλεσε  ενισχύσεις  ενόπλων απ τα γύρω χωριά. Στο λυκαυγές  της νέας μέρας  οι ένοπλοι των γύρω  χωριών θα χτυπούσαν τους Κοζάκους  απ έξω απ το χωριό ενώ οι δικές του δυνάμεις  μέσα απ το  χωριό θα επιχειρούσαν  έξοδο.  Εκεί πάνω στην αναπουμπούλα  ο Βίκτωρ και η  Ρεβέκα  θα  επιχειρούσαν να βγουν απ το χωριό και μέσα από ορεινά δύσβατα μονοπάτια να κατευθυνθούν νότια προς την Τιφλίδα
   Το σχέδιο  πήγε όπως το χε σχεδιάσει   γέρος του Βίκτωρ, όμως το ζευγάρι  πάνω σε ένα μαύρο άλογο καθώς έβγαινε απ το χωριό έπεσε πάνω  σε ένα μικρό απόσπασμα  χωροφυλάκων. Ο Βίκτωρ τους έριξε με το πιστόλι του μέχρι που άδειασε. μετά  έβγαλε το  σπαθί του. Πήδηξε κάτω απ το άλογο και αφού φώναξε στην Ρεβέκα να  φύγει έβαλε το σώμα του  ως  φραγμό ανάμεσα  στα καρακόλια και την αγαπημένη του. Η κοπέλα δεν έφευγε. Τότε αυτός ο  ίδιος  χτύπησε μια γερή στο  άλογο που ξεκίνησε να τρέχει προς το μονοπάτι.


 

Ξεκίνησε να  χιονίζει όταν ο Βίκτωρ επιτίθονταν με τα δυο του σπαθιά στους  ενόπλους  χωροφύλακες. Θαρρείς με  χορευτικές κινήσεις  ο Γρουζίνος αναρχικός  βουτούσε μέσα στο μπουλούκι  των  ανθρώπων που τον κατεδίωκαν και  τους έκοβε  τα σώματα μέχρι την στιγμή  που οι σφαίρες  λυγίσαν το κορμί του και τον  έριξαν κάτω νεκρό.

   Για μέρες η Ρεβέκα  κάλπαζε προς νότον. Κάποια στιγή έφτασε στην Τιφλίδα
  Γρήγορα κατάλαβε πως  μόνον αν περνούσε τα σύνορα  και έφτανε στον Οθωμανικό Πόντο θα ήταν ασφαλής και  μακριά  από τους διώκτες της
 





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΑΟΚ- Κυπελλούχος Ελλάδος 2021(φωτο-αφιέρωμα)

 

Η Αγγλία και οι Βίκινγκς

γράφει ο Ερπετός Vikings invade the isle of Lindisfarne, 793 AD. To 793 μ. Χ. οι Βίκινγκς εισέβαλλαν στο μικρό νησάκι του Lindisfarne, στη βόρειοανατολικη Αγγλία. Το νησί γνωστό και ως Holy Island, ήταν τόπος μοναχισμου, κέντρο του Κελτικου Χριστιανισμου από τον 6ο αιώνα. Τώρα οι μοναχοί ήταν Αγγλοσαξωνες που πλέον είχαν εκχριστιανιστει. Οι Βίκινγκς σκότωσαν τους περισσότερους μοναχούς, λεηλατησαν την εκκλησιαστικη περιουσία και πήραν μέχρι και κάποιους μοναχούς ως σκλάβους. Η επιδρομή στο Lindisfarne που θορυβησε έντονα το τότε χριστιανικό τμήμα της Ευρώπης, είναι η πρώτη μεγάλη στην ιστορία των Βίκινγκς και απαρχή της λεγόμενης εποχής των Βίκινγκς που έληξε με τον εκχριστιανισμο τους τον 11ο αιώνα.

Ο Μαμπάτα εξαγριώνεται με την διαχείρση του convid και τις influencers (video)